رفتار مشتری

نوید دهنایی 1388/07/13 0
رفتار مشتری

رفتار مشتری:

همه افراد معمولاً در طول روز چند بار در مورد خرید و یا تهیه محصولات مختلف تصمیم گیری می کنند؟ اگر کمی به این مسئله با دقت توجه کنید، متوجه می شوید که تصمیم گیری های مختلف هر روز اتفاق می افتند، و باز هم با کمی دقت بیشتر بعضی از این تصمیمات بدون فکر کردن و معمولاً از روی احساسات می باشند.

من چه چیزی باید بپوشم؟
من چه چیزی باید بخورم؟
من امروز قرار است چه کار کنم؟

تعداد زیادی از این سئوال ها روزانه توسط مردم دنیا پاسخ داده می شود و تصمیم گیری های زیادی در مورد خرید محصولات و خدمات مختلف هر روز اتفاق می افتد. این تصمیم ها هستند که به حرکت دادن اقتصاد شهرها، کشورها و نهایتاً جهان کمک می کنند. تصمیم گیری ها در مورد خرید محصولات همچنین به زندگی مصرف کنندگان شکل می دهند. اما تصمیم گیری هایی به این سادگی چگونه می توانند این مقدار مهم باشند؟ چرا بازاریاب ها میلیونها دلار صرف می کنند تا به راز پشت پرده ی این تصمیمات پی ببرند؟

تشریح رفتار مشتری:
تشریح رفتار مشتری در واقع همان مطالعه و بررسی مصرف کنندگان (مشتریان) و فرآیندهایی می باشد که آنها به کار می گیرند تا به محصولات و خدمات مورد نظر خود اولویت دهند. یک تعریف عمیق تر شامل چگونگی تاثیر گذاری این فرآیند بر جهان می باشد. رفتار مشتری، ایده ها را از چندین حیطه ی علمی شامل روانشناسی، بیولوژی، شیمی و اقتصاد به هم ربط می دهد.
“تمام تصمیم گیری های بازاریابی بر اساس فرضیات و دانش رفتار مشتری می باشند” (Hawkins and Mothersbaugh 2007). تحقیق در مورد رفتار مشتری یک فرآیند بسیار پیچیده است، اما درک رفتار مشتری برای بازاریاب ها خیلی مهم است. آنها می توانند با درک رفتار مشتری فعالیتهای زیر را انجام دهند:

1- تامین ارزش ها و جلب رضایت مشتری

2- هدف گیری مشتریان به طور اثر بخش

3- بالا بردن ارزش نام تجاری شرکت

4- بهبود کیفیت محصولات و خدمات

5- ایجاد منافع رقابتی

6- درک اینکه مشتران چگونه محصولات آنها را به محصولات رقبا ترجیج می دهند

7- گسترش پایه ی علمی در زمینه ی بازاریابی

8- اعمال استرتژی های بازاریابی به طوری که تاثیر مثبتی بر اجتماع داشته باشد

فرستادن دیدگاه »