وضعیت فعلی تجارت خود را ارزیابی کنید

نوید دهنایی 1388/02/08 0
وضعیت فعلی تجارت خود را ارزیابی کنید

هر محصول از زمانی که به بازارعرضه می شود تا زمانی که عمرش در بازار به پایان رسیده و منسوخ شود، معمولا چهار مرحله را پشت سر می گذارد که به منحنی عمر محصول معروف است. مراحل عمر محصول به ترتیب عبارتند از:

۱) مرحله معرفی
۲) مرحله رشد
۳) مرحله بلوغ و اشباع
۴) مرحله افول (سیر قهقرایی )

۱- حفظ موقعیت: اگر شرکت شما از جذابیت بازار قوی و موقعیت رقابتی زیادی برخوردار است سرمایه گذاری برای رشد را با حداکثر توان ادامه داده و قدرت خود را حفظ نمایید.
۲- مدیریت سرمایه گذاری: اگر شرکت شما از جذابیت بازار و موقعیت رقابتی متوسط برخوردار است می بایست برنامه های فعلی خود را حفظ و سرمایه گذاری را در بخش هایی از بازار انجام دهید که ریسک پایین و سود آوری خوب داشته باشد.
۳- ساخت به طور انتخابی: زمانیکه شرکت شما دارای جذابیت بازارمتوسط ولی ازموقعیت رقابتی بالایی برخوردار باشد سرمایه گذاری خودرا درجذاب ترین بخش های بازار انجام داده و توان مقابله با رقبا را داشته باشید. تاکید بر سودآوری و یا افزایش بهره وری را فراموش نکنید.
۴- انحلال فعالیت: درزمانیکه جذابیت بازاروموقعیت رقابتی کم باشد، فروش زمانی مناسب می شود که بیشترین نقدینگی را برای شما به وجود آورد. میبایست هزینه های ثابت را قطع کرده و سرمایه گذاری صورت نپذیرد.
۵- مدیریت درآمد: اگرجذابیت بازارشما کم و موقعیت رقابتی متوسط باشد، مدیریت خود را درسودآورترین بخش ها متمرکز کرده،سرمایه گذاری را کم و خط محصول را بهبود دهید.
۶- حمایت و توجه مجدد: زمانیکه جذابیت بازارشما کم ولی ازموقعیت رقابتی بالایی برخوردارباشید می بایست بر درآمدهای فعلی خود مدیریت کرده و توجه خود را معطوف به بخش های جذاب بازار نمایید. دفاع از نقاط قوت خود را فراموش نکنید.

فرستادن دیدگاه »